Soms is een superauto kopen niet genoeg. Deze tuners bouwden een reputatie op door geweldige prestatieauto’s nog stoerder te maken.

Soms is het bezitten van je droomauto niet genoeg. Vooral als die auto gebreken vertoont, en om eerlijk te zijn hebben zelfs de meest significante auto’s tot op zekere hoogte gebreken waar je vanaf zou willen. Of het nu een beperkend luchtfilter is of een te zware dynamiek, soms hebben auto’s een helpende hand nodig om hun hart levend te houden. En andere keren, wil je dat je voertuig zoveel mogelijk over jezelf uitdrukt, je wilt het dieper gepersonaliseerd hebben dan wat de bedrijfsopties bieden.

Gelukkig is de wereld gevuld met fantastische aftermarket-fabrikanten, die uw auto zullen nemen en hem in elke vorm zullen brengen die u maar wilt. Zij zijn de vrije denkers, de specialisten, de jongens die niet bang zijn om alle wetten van de fysica uit te dagen. In dit artikel hebben we een lijst samengesteld van de  meest uitmuntende aftermarket cartuning specialisten die ooit hebben bestaan. Hoewel het een uitdaging is, hebben we ons best gedaan.

Alpina

Hoewel het oneerlijk lijkt om Alpina een tuningbedrijf te noemen, omdat ze tegenwoordig een fabrikant op zich zijn, zijn ze er toch in geslaagd om de ultieme rijmachines te modificeren en tot leven te brengen. Ze werden voor het eerst opgericht in 1965 door Bukard Bovenspien, die het bedrijf oorspronkelijk begon als een schrijfmachineproductiegroep, terwijl hij op de achtergrond BMW’s tunde.

Vandaag de dag draait alles bij Alpina om het aanpassen van BMW’s. Hun auto’s staan bekend als luxueus, uniek en snel. Enkele van de bekendste modellen zijn de BMW M6, de XD3 en de XD4. De M6 is expliciet een waanzinnige auto die gebruik maakt van een 4.4 twin-turbo V8 motor, met een vermogen dat oploopt tot 600pk. Deze BMW kan van 0 naar 60 mph gaan in slechts 3,6 seconden. Spannend.

Koenig Specials

Koenig Specials zijn een exclusieve tuning studio in München wiens werk het middelpunt was van de aandacht in de auto-industrie in de jaren 1980. Toen Willy Konig, de oprichter van Koenig Specials, het idee kreeg om een raceauto te maken die ook op de openbare weg gebruikt kon worden, veranderde alles.

De eerste auto die hij aanpaste was de Ferrari 365 GT4, het nieuwste model van Ferrari in die tijd. Het kostte hem slechts een paar dagen om te begrijpen dat de 365 GT4 veranderd moest worden. Dus Koenig installeerde een nieuw uitlaatsysteem, verving de gehele achteras en plaatste grotere remschijven, waardoor het een van de meest opwindende voertuigen op de markt werd in die tijd. De Jaguar XJS, Mercedes-Benz SL, en Ferrari 348 zijn slechts enkele van de andere modellen die Koenig Specials in meesterwerken veranderde.

BRABUS

BRABUS werd opgericht in 1988 in Bottrop, Duitsland. Ze zijn gespecialiseerd in het creëren van after-market programma’s voor Mercedes-Benz modellen. En dat doen ze zo goed; het klinkt surrealistisch. Van 900-pk sedans tot enorme SUV’s, Brabus heeft een aantal van de meest fascinerende en verbazingwekkende tuning programma’s gebouwd dan elk ander bedrijf in deze lijst.

Ze waren dapper genoeg om de G-Klasse te veranderen in ‘s werelds krachtigste SUV. V12 motor, 900 pk en een topsnelheid van 174 km/u. En, de G-Klasse is niet eens hun beste. De Black Baron, de M V12, de E V12, de 3.6 S Lightweight zijn slechts enkele voorbeelden van de meesterlijke creaties van Brabus.

De tuningstudio uit Californië faalt nooit om ons te verrassen. Hun unieke getunede auto’s concurreren met auto’s als de Audi R8 LMS, de Mercedes AMG GT, en de Porsche 911 GT3. Een van hun beroemdste creaties is de Callaway Corvette C7, die een volledig andere kit heeft, gemaakt van koolstofvezel. Hij is ongelooflijk licht, maar tegelijkertijd gespierder en krachtiger. Ze zijn ook verantwoordelijk voor de krankzinnige Aerowagen – een shooting brake versie van de C7 ‘Vette.

Hun fascinatie voor het modificeren van Chevy auto’s houdt hier niet op. Andere opmerkelijke voorbeelden zijn de Chevy Camaro Z/28 SC 652, de Corvette Stingray, en de 750 pk Chevy Corvette Z06. En in vergelijking met andere tuningstudio’s zijn hun auto’s veel goedkoper, wat hen tot een fantastische keuze maakt.

De RWB tuning studio is gespecialiseerd in oude Porsches modellen zoals de 993, de originele 911S, de 964, en de 930 Turbo. Het gebeurt niet elke dag dat oude Porsches meer aandacht krijgen dan de nieuwe première modellen. Maar, de RWB slaagt erin dat te doen, en meer. En als je denkt, ze zijn niet Duits. Geheel het tegenovergestelde, ze komen uit de rijstvelden van Japan.

Hun auto’s hebben brede spatborden, canards, vleugels, ophanging upgrades, en grote wielen om mee te gaan met de recente trends. Hun groei heeft een plaats gecreëerd voor alle Porsche liefhebbers over de hele wereld. Behalve voor puristen.